En av de mest leste sakene på nrk.no vinteren 2019 er historien om Mats. Mats, med sin funksjonsnedsettelse hadde et eget univers med tilhengere og venner. Spilluniverset åpner dører og funksjonshemming stopper ingen. Håvard Ravn Ottesen – hro@hbf.no
WoW Først da Mats var død, forsto foreldrene verdien av gamingen hans. Foreldre har liten kunnskap om hva som foregår i spillverden. Mats sosiale liv i World of Warcraft åpnet et univers for at deltagelse og inkludering. Inkludering foreldre ikke så konsekvensene av mens sønnen var i live. Men hva skal til for at spill skal være tilgjengelig for alle?
Enorm vekst Spillindustrien er i ferd med å bli større en idrett. Spill, som fritidsaktivitet og som tema mellom mennesker er større enn hva mange kan forestille seg og tendensen er økende. Veksten kommer i hovedsak i mobile spillplatformer. Mobilspill har ulik grad av tilgjengelighet.
Global spillindustri vokser med flere milliarder dollar per år. Global Games Market Report 2018
Konsoll for alle?
Universell utforming blir ofte omtalt som nødvendig for noen, til glede for alle. IT løsninger skal være universelt utformet og nettløsninger følge WCAG 2.0 standard. Denne har ingen kriterier spesielt rettet mot vurdering av mobile grensesnitt. Det er derfor av avgjørende betydning at spillutviklere planlegger spill slik at de kan både forstås universelt og tilpasses.
Europarådet har nylig kunngjort at tilgjengelighetsdirektivet om krav til varer og tjenester for funksjonshemmede blir vedtatt. Dette stiller og krav til spillindustrien, men ennå er det et godt stykke å gå.
Skadet av krigen
Rundt om finnes mange entusiaster og pionerer. En av disse er Warfighter Engaget (WFE), en non profit organisasjon i USA grunnlagt i 2012 av Ken Jones. I møte med skadde veteraner fra US Armed Forces utviklet han tilpassede spillkontroller. Responsen var umiddelbar, både fysisk og psykisk, muligheten til å delta betyr mye for livskvalitet og -utfoldelse og dermed var WFE etablert.
Disse erfaringene er det ikke bare krigsveteraner som drar fordel av. Bryterstyrte leker og tilpasninger finner en for barn og unge, men ofte er dette proprietære løsninger. Mange krever også spesiell kunnskap, MIDI programmering og annet som får pedagoger og støttepersonell til å skygge banen. Det er ofte en sammenheng mellom utviklingsressurser og størrelsen på industrien. Når gaming vokser inn i voksenverden og krigsveteranene er med på lasset, øker utviklingstakten og nye løsninger dukker opp. Out of the box løsninger gjør at tilpasning blir normalisert, og ikke vanskelig.
Adaptiv kontroller
Owen elsker videospill, venner, familien og videospill. Spillgiganten Microsoft har utviklet en adaptiv kontroller som gjør det mulig for Owen å spille på lik linje med alle andre venner. Ideen til deres adaptive kontroller ble til i løpet av 2015 og er siden blitt videreutviklet. Det har vært et viktig poeng at den skal være rimelig, slik at den kan brukes av mange. Proprietære løsninger koster fort mye og da blir de ikke tatt i bruk.
Ablegamers Teknologi gjør det umulige mulig, og begrepet “abletech” er mye benyttet i blant utviklere som ønsker å bidra. Internasjonalt er det mange aktører som gjør tilpasning og utvikling for å muliggjøre. En av de er AbleGamers hvis målsetning er å få til inkludering og økt livskvalitet ved å gjøre videospill mulig.
Teknologien finnes, slik som munn kontrollere, øye kontrollere, spesialtilpassede kontrollere er det alltid en mulighet til kunne spille videospill.
Internasjonalt er det mye å finne og en benytter ofte begrepet Disabled Gamers / Disabled Gaming.
Vegen videre HBF mener det ikke er teknologien som setter begrensninger, det er kulturene barn og unge møter. Barn og unge lærer seg spillverden tidlig og det er derfor avgjørende at og handikappede barn får tilgang til spilluniverset så tidlig som mulig.
I dette ligger det et ekstraordinært ansvar ikke bare på foreldre, men på alle rundt barnet. Barnehage, skole og kommune. Verdien av det digitale livet er avgjørende og er grenseløs, hvor funksjonshemming ikke er en begrensing.
Per dato finnes det begrenset med kunnskapsdeling om god praksis for norske spillere, men vi i HBF vet det finnes mange på både gutte- og jenterom der ute. Unge voksne og andre. Vi bidrar gjerne.
Videre lesning
NRKs reportasje om Mats (https://www.nrk.no/dokumentar/xl/forst-da-mats-var-dod_-forsto-foreldrene-verdien-av-gamingen-hans-1.14197198)
Microsoft om disabled tech (https://news.microsoft.com/features/the-power-of-technology-for-people-with-disabilities/)
Warfighter Engaged (https://warfighterengaged.org)
AbleGamers (https://ablegamers.org)
NY Times (https://www.nytimes.com/2019/02/20/business/video-game-controllers-disabilities.html)
Reddit – Disabled gaming (https://www.reddit.com/r/disabledgamers/)