Gjennom tett og godt arbeid som har strukket seg over nærmere ett år, er vi stolte over å snart kunne lansere veilederen Tilgjengelighet i spillmiljøer, som er utarbeidet i et tett samarbeid mellom i E-sportalliansen, KRED Norge, Handikappede Barns Foreldreforening og Ecura BPA.
Veilederen gir råd og kunnskap om hvordan tilpasninger på ulike områder kan bidra til større tilgjengelighet, og hvilke ressurser som eksisterer for at spillere, foreldre og andre kan få hjelp med tilrettelegging.
Veilederen er gratis nedlastbar fra vår nettside og blir også lagt ut fysisk til deltagere under Medietilsynets Dataspillkonferanse 2024.
Siktemålet med veilederen er å gi en praktisk og pedagogisk innføring i hvordan slike inkluderende spillmiljøer kan skapes. Det er viet egne kapitler til opplæring av ansatte med henblikk på bruk av utstyr og veiledning under spilling, og hvordan disse tiltakene kan evalueres for å sikre at brukernes behov møtes i størst mulig grad. Dersom en skulle ha behov for ytterligere hjelp til tilrettelegging, er det også inkludert en hendig oversikt over hvilke aktører som har særskilt kompetanse innen inkluderende spilling, med QR-koder som lenker til kontaktinformasjon.
Veilederen gir også konkrete eksempler på tilgjengelige spill som passer for ulike aldersgrupper, med informative og kortfattede beskrivelser av hvilke funksjoner brukeren kan benytte seg av. Dette inkluderer populære tilter som Forza Horizon 5, The Last of Us og Fortnite.
Programleder Ole-Martin Pedersen i KRED Norge er svært stolt av veilederen: Vi i KRED Norge er begeistret over å få være en del av veilederen Tilgjengelighet i spillmiljøer, et initiativ som baner vei for en mer inkluderende spillkultur. Vi ser frem til å videreutvikle denne veilederen og følge med på de spennende prosjektene og tiltakene som vil vokse frem i dens kjølvann. Vår ambisjon er at den ikke bare skal inspirere, men også legge grunnlaget for et bredere samarbeid og innovasjon innen inkluderende spilling.
Spillverden som inkluderingsarena gir muligheter våre barn i andre sammenhenger ikke opplever. Det at tilgjengelighet i spillmiljø nå har så høy fokus hos seriøse aktører og miljøet selv er inspirerende, uttaler nestleder i HBF, Monica Tangen og fortsetter: - Som mor ser jeg hvor viktig denne veilederen vil være for oss som foreldre, assistenter, lærere i skolene, eller andre grupper som jobber med barn og unge. Den vil gjøre det lettere å tilegne seg kunnskap, engasjere seg i og ikke minst delta i spillingen sammen med barna.
Jeg har selv hatt en bratt læringskurve, og er langt bedre skodd i dag enn jeg var når arbeidet startet. Jeg ser frem til å se hvor langt prosjektet kan nå, og videreutviklingen av veilederen som verktøy i tiden fremover, avslutter Tangen med.
Vi tror og håper at veilederen vil gjøre det enklere for alle med en kognitiv eller fysisk funksjonsnedsettelse å ta del i spillverdenen. Gjennom arbeidet vårt har vi fått en rekke tilbakemeldinger fra spillere, foreldre og fagpersoner om at det er krevende å navigere i det store informasjonsfeltet omkring inkluderende spilling, og veilederen er ment å være en systematisering av de viktigste elementene som bør være på plass for å sikre en så god spillopplevelse som mulig for alle. Sammen ønsker vi å invitere alle inn i en spillverden hvor de kan føle seg hjemme og kjenne på mestring og glede.
Slikt er det mye god livskvalitet i. Du får din digitale kopi ved å "kjøpe" veilederen under til kr 0,- GAME ON