top of page
SOMMER gir halv pris nye medlemmer-2.jpg
"Vi i HBF er opptatt av å ta vare på våre medlemmer, og har tatt på oss jobben å være tydelig stemme for meromsorgsfamilier. Vi trenger deg, og du trenger felleskapet vi tilbyr"

Annette Jensen, Leder HBF

Ny strategi for digitalisering?

Mens andre gleder seg over regjeringens lovnad om ti ganger raskere internett, er vi opptatt av at regjeringen skjønner at likestilling i samfunnet krever handling. Fremdeles er det mye snakk om få digitale løsninger og fullmakter for eldre, mens det er for lite fokus på digitalt liv for barn og unge voksne funksjonshemmede uten eID.

En stor utfordring for personer med ulik funksjonsnedsettelse er tilgang til digitale løsninger i det offentlige og å enkelt kunne få støtte. For de fleste krever innlogging til digitale løsninger at en har aktiv BankID, som for svært mange. Vi i HBF har jobbet med dette lenge og i skrev blant annet om det i 2018 om digitalt førstevalg, eller fraværet av mulighet. Nå, i 2024 kommer regjeringen med sin nye nasjonale digitaliseringstrategi, som gir lovnad om at Norge skal bli verdens mest digitaliserte land. Men, hva med unge med ulik funksjonsnedsettelse og digitalt utenforskap. Regjeringen har ennå fokus på seniorer, men ikke tilstrekkelig på unge med kognitiv svikt. Alle skal få tilbud om digital lommebok og eID på nivå fire, og gjennom fullmaktsløsninger skal det skje.

Enkel digital tilgang = selvstendighet

Dagens barn og unge trenger å ha en trygg, enkel og sikker måte å håndtere ressursene sine på. Det kan ikke være slik at en alltid må ha BankID eller annet for å kunne benytte seg av det samfunnet ellers kan. I byen finnes det elsparkesykler, som krever brukeridentifisering, Skal en betale på bussen, i butikken eller annet kan det være at du får det til med vipps, men for å få det til må du først ha identifisert deg med BankID. Regjeringens lovnad om digital lommebok for alle er utmerket, om den kommer på plass. Når vi har et strategi uten lovnad om tidshorisont, blir vi vitne til at våre barn og unge vokser opp i et digitalt vakum. De er i stand til å benytte seg av et ti ganger raskere internett. uten problem. Derimot om en ikke speeder opp tilsvarende med å få til gode løsninger for betaling, vil en for hver dag oppleve å bli utestengt. Toget har allerede gått for mange, en får ikke kjøpt kinobilletter som alle andre. Ikke kan en tegne eget abonnement på Spotify, ei heller Xbox eller PlayStation. Det til tross for at en er 100 prosent digital bruker, får en ikke ta fullverdig del


Hjelpemiddel- og søknadshelvetet

Er det noe våre familier kjenner på, er det manglende oversikt over og innsikt i hvilke hjelpemidler våre barn og unge har. SINFEF har nylig avsluttet et prosjekt om digitalt utenforskap i NAV. Denne viser at det er stort digtialt etterslep i måten velferdsetaten behandler innbyggere. Siste rapport omhandler dessverre ikke søknader om trygdeytelser som grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler og pleiepenger. Dessverre er det svært stor andel av disse søknadene og prosessene som er ikkedigitale. Ei heller er det mulig å få innsikt i hvilke hjelpemiddler barnet har fått utlevert fra NAV folketygd. Det til tross for at våre familier er storbrukere av tjenestene. Det haster, og regjeringen burde defintiivt prioritert vår gruppe på lik linje med eldre. Våre barn er fremtiden og de trenger gode løsninger de skal leve med gjennom hele livet. I dag opplever nok familier ikke koordinerte tjenester eller kontaktpunkt.


Uendelig med innbokser

En ting er å ha digital kompetanse, som de fleste foreldre har i dag, en annen er å ha oversikt over alle de ulike plattformene som finnes. Noe dukker opp i helsenorge.no - andre på minside.nav.no - enda andre på digipost.no eller eboks.no eller sågar på altinn.no eller innbyggerdialog.ks.no og ulike lokale ordninger, det være seg skolens portal for elevdialog, kommunens egne løsninger. Foreldre med barn med store behov fikk ved nedkomst i den analoge verden et tips, å ta anskaffe seg ringpermer og nok hylleplass. Dagens digitale løsninger gjør at en ikke mottar mindre dokumentasjon, men på ulike arenaer og det er ikke fornuftig å ha utskrift av alt. Vi har forventinger om at regjeringen nå bretter opp ermene og gjør ord til handling, ikke bare raskere internett, men enklere hverdager. Hverdager hvor vi kan gi våre barn en digital fremtid hvor de blir selvstendige og likestilte.

41 visninger
Selma og Trine.jpg

SØKER DU ETTER NOEN DU KAN LENE DEG PÅ?

logosymbol_hvit
MELD DEG PÅ VÅRT NYHETSBREV!

Meld deg på nyhetsbrevet slik at du ikke går glipp av viktige saker!

Takk for din påmelding!

Artboard 1.png

Ring Oss

(+47) 24 10 24 00

Send E-post

Besøk Oss

bottom of page