ANBEFALT PRAKSIS BARNEKOORDINATOR
EN AV TRE familier vet ikke at det finnes barnekoordinator i kommunen de bor i, viser en undersøkelse gjennomført av PwC på vegne av HBF.
Fra august 2022 fikk vi lovfestet rett til barnekoordiantor og bedre samordning i velferdstjenestene. Målet for lovendringene var å avlaste familier som lever en krevende hverdag med alvorlig syke eller funksjonshindrede barn. Vi i HBF vil bidra til at dette lykkes!
Familiene ble lovet en forbedring som kan la de leve et vanlig liv. Men tallenes tale antyder at lite har skjedd. Skal familier med funksjonshindrede barn få en bedre hverdag må Stortingets signaler tas på alvor av kommunene.
Vi I HBF er stolte av å kunne presentere vårt arbeid sammen med PwC, hvor vi har kartlagt situasjonen og kommer med konkrete anbefalinger til kommunene. Slik kan du se MULIGHETENE, der du bor.
SAMARBEID MED PWC
Rådgivningsbyrået PricewaterhouseCoopers (PwC) bidrar til tiltak med samfunnsnytte og har gitt Handikappede Barns Foreldreforening konsulentbistand til å undersøke nåsituasjonen og utarbeide en rapport med praktiske tips til kommunene i et pro-bono prosjekt valgt av PwC egne ansatte.
HBF er takknemmlige for bidraget, som har gitt oss mulighet til å løfte diskusjonen om barnekoordinatorordningen og gjennom det hjelpe kommunene til å hjelpe bedre.
RAPPORT TILSENDT
Om du ønsker rapporten, får du den både i innboksen og som nedlastbar fil ved å fylle ut skjema under.
Vi trenger e-postadressa di og å vite om du er pårørende, om du er ansatt i kommune eller om du har annen interesse (organisasjon o.a).